Verkiezingen, inwoners en hun one-liners

Op internet lees ik veel geklaag over de politiek en waarom men niet gemotiveerd is om te gaan stemmen. Ik heb deze reactie gegeven:

Beste Nieuwegeiners,

Na acht jaar raadswerk kan ik u melden dat ik als raadslid de politiek niet kan vertrouwen. Ik begrijp dus ten volle waarom de inwoners de politiek de rug toe keren.

Hoe het ook afloopt met de verkiezingen. Ik wil jullie dit meegeven.

Democratie is geen vanzelfsprekendheid, geen automatisme en zeker geen natuurlijk proces. Voor democratie moet elke dag opnieuw geknokt worden.
Met stemmen alleen ben je er nog lang niet. Er wordt geklaagd over de wethouder die nooit in de wijk komt. Ik klaag als raadslid over de inwoner die niet naar de raadsvergadering komt.

Hoe wilt u erop toezien dat uw verwachtingen worden waargemaakt? Lui op de bank krijgt u slechts desinformatie door de kranten en berichten van politieke partijen. Terwijl u denkt dat het altijd waar is wat in de krant staat en op TV wordt gezegd, wordt u hartelijk misleid. Als u zo naief bent (zoals ik ook ben geweest) dan is het toch geen wonder dat u teleurgesteld raakt met de harde praktijk?

U staat versteld als u zelf komt kijken en luisteren naar uw volksvertegenwoordigers. Er zal een wereld voor u open gaan. U mist dan wel de gezellige showdebatten op TV vanuit uw luie bank, maar u krijgt er wel de realiteit voor terug.
Als u ons niet controleert op het waarmaken van onze beloften, wie doet dat dan? Denkt u daar maar eens over na. De VVD burgemeester, de PvdA burgemeester.... ?

Een fractievoorzitter van een kleine partij zei in een vlaag van openheid tegen mij: "Ja de mensen stemmen niet voldoende op ons, dan ga ik toch lekker voor mezelf?"
Ik stond perplex, temeer omdat blijkt dat "voor mezelf gaan" voor velen iets heel anders betekent dan voor "mijn partijprincipes" gaan. Hoort dat niet hetzelfde te zijn? In de harde werkelijkheid blijken dat voor velen toch verschillende zaken te zijn.

Beste Nieuwegeiners,

U heeft het druk met uw baan, uw privé, administratie en alles. En toch ligt er juist bij u nog een grote democratische verantwoordelijkheid.
Leest u onze verslagen over de koopzondag maar even dan begrijpt u meteen wat ik bedoel.

Met one-liners als "ze moeten na de verkiezingen compromissen sluiten en dan vallen net alle goede punten af, dus ik ga niet stemmen" of "wat maakt het nou uit of je door de kat of door de hond gebeten wordt, ik ga echt niet meer naar de stembus", schiet niemand wat op.

Kom op, sta op en doe er wat aan!

Wij hebben u het goede voorbeeld gegeven.

Enne .... controleer ons!